Där brast ett ädelt hjärta
Kung Kristian II och hans värld
av Margareta Skantze
Där brast ett ädelt hjärta – Kung Kristian II och hans värld beskriver det stora paradigmskiftet kring år 1520, då den Nordiska Unionen gick i kras samtidigt som Europa föll sönder i en katolsk och en protestantisk sfär. Margareta Skantze skildrar förloppet ur ett sydsvenskt och europeiskt perspektiv, vilket ger en helt ny bild av Gustav Vasas maktövertagande och skapandet av den svenska nationalstaten. Hon lägger ett starkt fokus på de ekonomiska drivkrafterna bakom unionens sammanbrott.
I fokus står den siste nordiske unionskungen Kristian II, i svensk historieskrivning kallad Kristian Tyrann. Kring honom rör sig en rad inflytelserika aktörer. Europas officiella potentater var påve Leo X och kejsar Karl V. Men bakom dem dolde sig den verklige makthavaren: bankiren Jakob Fugger, världens rikaste man. Både påven och kejsaren var djupt skuldsatta till Kung Penning, vilket gav honom makt att via sina gäldenärer styra Europa efter eget huvud. Jakob Fuggers mål var att skaffa ett monopol på all världens metaller. I planerna ingick Falu koppargruva och Sala silvergruva.
En viktig aktör på det ideologiska planet var den tyske reformatorn Martin Luther. Här ges en omskakande förklaring till varför han gick i kloster och hur han användes för att splittra den kyrkliga gemenskapen.
I den propagandistiska historieskrivning som skapades under Gustav Vasas tid utgör berättelsen om Stockholms blodbad det stora propagandanumret. I Margareta Skantzes tappning finns helt andra accenter i beskrivningen av vad som hände under de ödesdigra dygnen 7-9 november 1520.
Parallellerna till vår egen tid är många. Då som nu sprängde den nya informationstekniken ett tidigare kunskapsmonopol. En äldre tids värdebegrepp löstes upp. Etablerade maktstrukturer raserades. Och historieskrivningen låg helt i händerna på de nya makthavarna och blev till ett viktigt instrument för att styra opinionen i önskvärd riktning. Då som nu!
Litteraturlistan omfattar över trehundrafemtio boktitlar.
Ture Andersson, Johannishus: Vilken turbulent upplevelse det var att läsa "Där brast ett ädelt hjärta". Vad jag har lärt mig om perioden. Jag har också lärt mig tänka nytt och kanske mer tidlöst. Hela upplägget med aktörer som agerar med olika intressen i sikte, med spelteoretiska utgångspunkter och med gigantiska insatser. Visst måste det finnas en bankir, en spinndoktor som agerar i ett samhälle där en ny informationsteknik skapar möjligheter som är helt nya och ger nya förutsättningar. Du belyser protestantismen, reformationen och klosterväsendets upplösning på ett sätt som får mig att se på perioden på ett nytt och mångsidigare sätt. Dina personliga kommentarer till skeendet och de paralleller du drar är spännande och berikande inte minst ur ett kvinnohistoriskt perspektiv.
Gunnar Broberg, professor emeritus i idé och lärdomshistoria vid Lunds universitet: Margareta Skantzes bok "Där brast ett ädelt hjärta" behandlar en minst sagt viktig period, som vi trodde vi kunde luta oss tryggt bakåt mot. Så är det inte; Kristian tyrann var Kristian den gode, landsfadern Gustav Vasa var tyrannen, Luther inte den vi har lärt oss att lita på, hela epoken en tragedi för den nordiska tanken. Tag och läs!
Jan Spjuth, Karlskrona: "Där brast ett ädelt hjärta" bjuder på en fantastisk resa genom Europas 1500-talshistoria. En forskarbragd utan akademisk belastning och som därför gett en frihet att skapa en essäsamling över de personer som formade denna del av vår historia.
Inger Dahlman, Blekinge Läns Tidning, 20 nov 2019: Orädd ifrågasätter hon, en icke-historiker, på punkt efter punkt historieskrivningen. Tala om uppfriskande läsning! Genom tolv personer, alltifrån påve, kejsare och kungar, till bankirer och handelsmän, belyser Margareta Skantze den era då den nyuppfunna boktryckarkonsten möjliggjorde för en enskild människa som Luther att påverka en hel värld. Det är renässansens tid. Med slagordet ”Du kan vad du vill”, får den Guds allmakt att gunga.
Kerstin Björklund, radioproducent: Tack för den fantastiska boken! Netflix borde göra tv-serie av den. Tv-spel om makt och moral? Poddar? Radioteater? Tänk vad mycket fringisar med kortlekar och dockor. Ut i Europa. Eller samtliga museer med historisk anknytning. Hur bygga en värld av intresse för dina spännande idéer och rön?