Dramatiker förvandlar tankar, känslor och upplevelser till ord som tar fysisk form genom skådespelare på scen. Dessa scenkonstens författare växer inte på träd, men håller till i sin egen lustgård; de vrider på orden, bänder på meningarna och försöker få ner livets mysterium på några få rader. De destillerar fram scenkonstnärliga guldkorn som lyser upp teatersalongens mörker.
Margareta Skantze har skrivit dramatik i många år och har valt att fokusera på historiska dramer och kammarspel. Hon lyfter ofta fram kvinnor eller gestalter som fått en undanskymd plats i historien eller som behandlats vårdslöst av historieskrivarna. Hon tecknar nyanserade personporträtt och låter kvinnornas berättelser ta plats på samtidsscenen.
På Shakespeares tid gick man för att höra en pjäs, och det centrala var ordet och de inre bilderna.
Nu är hon aktuell med den nyskrivna monologen ”Olympes rop på schavotten”. Uppsättningen hade urpremiär i Karlskrona tidigare i år, och kommer att gå på turné under 2025. Föreställningen handlar om Olympe de Gouges kamp för alla människors lika värde under den franska revolutionen. Hennes vision var ett rättvisare samhälle för alla, som även omfattade kvinnor, barn och slavar. Det var en kamp som ledde till schavotten.
– ”Ça ira” är en berömd revolutionssång som plockats fram flera gånger sedan revolutionen. I vår pjäs står den för kampen i Paris, men också för det som går snett med revolutionen; det otyglade känslosvallet som leder till maktbegär, hat och våld, säger Margareta Skantze.
Parallellt med ”Olympes rop på schavotten” framförs under året föreställningarna ”Selmas samlade vrede” och ”Kung Byxlös”, med skådespelaren Görel Crona i rollerna. I pjäserna lyfter Margareta Skantze fram Selma Lagerlöf och Margareta I, och skildrar deras storhet och engagemang för en bättre värld.
– Mina främsta inspirationskällor är den grekiska tragedin och den elisabetanska teatern. Här speglas stora historiska skeenden och vändpunkter i enstaka individers livsöden. Detta har jag försökt uppnå i mina dramer, som alla bygger på historiskt stoff.
Margareta Skantzes fascination för berättelser väcktes tidigt i barndomen i hemmet i Djursholm strax norr om Stockholm. Uppväxten på 1940-talet var präglat av det svenska kulturarvet och författare såsom Viktor Rydberg och Alice Tegnér. Föräldrarna var kulturintresserade och läste ofta sagor och berättelser för barnen.
– Jag fick tidigt med mig vördnad inför det västerländska kulturarvet. I barndomen spelade jag teater med mina syskon, och iscensatte och regisserade pappas historiska berättelser. I sjuårsåldern såg jag min första riktiga barnteaterföreställning på Dramaten, vilket blev början på en livslång kärlek till teaterkonsten.
Den förbehållslösa glädjen att skapa hittade hon ingen kanal för under puberteten. Det blev i stället språkstudier, som så småningom ledde till en filosofie magisterexamen vid Stockholms universitet. Åren som följde studerade hon drama-teater-film vid Lunds universitet, och utbildade sig därefter till ämneslärare vid Lärarhögskolan i Malmö. Under flera år arbetade hon som radioproducent och en tid även som dramaturg, och är sedan många år frilansande dramatiker, författare, regissör, föreläsare och kulturskribent.