Sceniskt skapande

Margareta Skantze: "Den teater som jag älskar är 'larger than life', en teater som spränger gränser, väcker nya tankar och idéer, vidgar synfältet. Mina texter och mina iscensättningar är inspirerade av karnevalen och maskeraden, av operan och melodramen, med sina färgsprakande kostymer, musiken och dansen, de stora passionerna, den förhöjda livskänslan som balanserar över en mörk avgrund. Likaså har bildkonsten utgjort en outsinlig källa till inspiration."

Margareta Skantze har arbetat inom scenkonsten sedan år 1967. Då började hon som skådespelare i en av Sveriges första fria teatergrupper, sällskapet Protevs i Lund med Ulf Gran som konstnärlig ledare. Protevs spelade uppsökande teater i nära kontakt med publiken. På repertoaren stod framför allt den klassiska dramatiken, oftast mindre kända verk. Av Ulf Gran lärde hon sig respekten för den dramatiska texten, vilket utgjort en inspirationskälla för hennes egen dramatik. Hon deltog först som skådespelare i flera uppsättningar och debuterade som regissör år 1969 med en uppsättning av Strindbergs enaktare Fordringsägare. Margaretas fyra år i Protevs blev hennes skolning inom scenkonsten. 

Efter ett längre uppehåll som småbarnsmamma och producent vid Sveriges Radio återvände hon till sitt sceniska skapande i och med flytten till Blekinge. Här har hon arbetat i flera olika konstellationer, vid institutionsteatrar, fria grupper och egna teaterkompanier. 

Margareta är teater-auteur, vilket innebär att hon står både för text och regi. Hennes iscensättningar är en form av laboratoriearbete, där texterna processas tillsammans med skådespelare, ljussättare, koreograf, scenograf, musiker – hela den stab av människor som tillsammans skapar ett eget teatralt universum.

I en artikel i Epoch Times tecknar Kristina Kleinert ett porträtt av Margareta Skantze.