1991 Mor Dacke

Lasse Carlsson, Nina Hoppe, Conny Vakare och Susanna Fredriksson i Margareta Skantzes uppsättning, Stumholmen 1991

Foto: Ingmar Johansson


Drama i två akter. 3 män, 4 kvinnor, 1 barn samt en kör av män och kvinnor i olika åldrar. Texten publicerad i Historiska dramer.

Sommaren  1991 iscensatte Margareta Skantze sitt drama Mor Dacke på Stumholmen i Karlskrona. Dramat skildrar Nordens största bondeuppror, den så kallade Dackefejden 1542-1543. Upproret samlade bönder från hela Småland, som gick till storms mot kung Gustav Vasas fogdevälde. Anförare var Nils Dacke. Men utgången var given. I en väldig metodisk massaker slaktades bönderna av kung Gustavs tyska legoknektar. 

Mor Dacke bygger på historiskt material. Samtidigt ställer dramat också den evigt aktuella frågan om våldets berättigande och om upprorsmannen så småningom i sin kamp börjar låna drag av det han själv bekämpar. Nils Dacke åtföljs av en demonisk skugga, gestaltad av Conny Vakare, som växer sig allt större under upprorets gång. 

Formen är inspirerad av det grekiska dramat med dess växlingar mellan körpartier och spelscener med ett fåtal aktörer. Det består av tolv scener, en årscykel som börjar med våren för att sedan följa årstidernas skiftningar från sommar, till höst och vinter, fram till en ny vår. Det är en dikt om livets kretslopp, den berättelse om liv-död-uppståndelse som finns i alla religioner, inklusive den kristna. Berättelsen om modern som stiger ner i dödsriket för att hämta hem sin son är inspirerad av det finska eposet Kalevala.

I uppsättningen medverkade fyra professionella skådespelare och ett tjugotal amatörer. Spelplatsen var en stor K-märkt Flyghangar, byggd 1915-1916, med ett bjälklag i taket vackert ljussatt av Rikard Persson och Stefan ”Stiss” Johansson, utlånade från Regionteatern Blekinge Kronoberg. Scenograf och klädskapare var Viktoria Rosén. Med inspiration från den elisabetanska teatern byggde hon parallella spelytor i den stora flyghangaren. Astrid Selling komponerade musiken. För produktionen svarade den nybildade teaterstiftelsen CARO med Margareta Skantze som konstnärlig ledare.

Pressklipp