Kent-Arne Dahlgren som Vitus Andersson i Fiskekungen 1992.
Foto: Marco Gustavsson
Drama i två akter. 5 kvinnor, 7 män, samt småroller för amatörer. 120 min. Texten publicerad i Historiska dramer.
Fiskekungen utspelat sig på tre tidsplan. Ett historiskt då. Ett framtida kanske. Och mytens eviga nu.
Utgångspunkten är berättelsen om den största expansion som ägt rum på svensk mark: anläggandet av staden Karlskrona, tänkt som navet och mittpunkten i Karl XI:s Östersjöimperium och en manifestation av den svenska stormakten. På tjugo år reste sig en arkitektritad stad med Rom som förebild på elva skärgårdsöar i den nyligen erövrade provinsen Blekinge. Men på en av öarna bodde en fiskebonde, Vitus Andersson. Dramat skildrar hur anläggandet av staden splittrar hans familj. Så blir Fiskekungen en arketypisk berättelse om mötet mellan civilisation och natur, mellan statsnyttan och individens rätt.
Margareta Skantze iscensatte Fiskekungen (ursprunglig titel: Vitus - Historien om en ö) i en stor K-märkt flyghangar på Stumholmen i Karlskrona. Den väldiga spelytan gav möjlighet att skapa parallella spelytor som kunde användas för gestaltningen av de olika tidsplanen i dramat, som på den engelska renässansteaterns tid. Scenografi: Viktoria Rosén. Koreografi: Carina Reich. Musik: Astrid Selling.
Katarina von Hedenberg BLT 25/6 1992: Gripande om möte med nya världar.