1985 Kung Byxlös

Kalmar 1994. Gunilla Röör som Drottning Margareta. Foto: Maths Bogren  

Lunds Domkyrka 1997. Ensemblen i Teater Sagohusets uppsättning. Foto: Sagohuset 

Ronneby 2011. Karin Danielsson Bång som abbedissan Ingegerd och Karin Pålsson som Drottning Margareta i Teater Konturs uppsättning av Kung Byxlös. Foto: Teater Kontur 

Drama i två akter. 2 kvinnor, 9 män, 3 barn. Texten publicerad i Historiska dramer.

Även monolog. 60 minuter. Texten publicerad i Kvinnomonologer.

Monologen finns i tysk översättning av Melsene Laux, König Büxlos, i Frauenmonologe.

Kung Byxlös är ett livsdrama och en tragedi om drottning Margareta I (1353-1412), skapare av den Nordiska Unionen. Det är en berättelse om en kvinnas kamp för att förverkliga en politisk vision och de personliga offer hon tvingas till längs denna väg. Till slut krossas hon som människa. Men kvar lever drömmarna.

Mer om drottning Margareta: Mina vägviserskor

Som en röd tråd genom dramat går berättelsen om den starka kärleken mellan Margareta och hennes fostersyster Ingegerd. De innehade ämbeten som tillsammans gav dem makt både i den världsliga och den kyrkliga sfären.  Margareta blev regerande monark över dåtidens största europeiska rike och Ingegerd blev abbedissa över klostret i Vadstena. De möttes redan som barn, följde varandra genom hela livet och dog med bara en månads mellanrum. I dramat kommer vi Margareta och Ingegerd nära som människor.

Margareta Skantze inledde sitt stora arbete för att hitta berättelsen om drottning Margareta i början av 1990-talet. Sommaren 1994 presenterade hon en första skiss av dramat i form av en halvtimmeslång monolog med Gunilla Röör i rollen. Det skedde vid kvinnokonferensen Nordiskt Forum i Åbo, Finland. Under hösten samma år framförde Gunilla Röör monologen i Karlskrona, i Karlshamn och på Kalmar Slott.

Margareta vidareutvecklade Kung Byxlös till en helaftonspjäs. Den hade premiär den 19 april 1997 i Lunds Domkyrka i en starkt förkortad version. För produktionen svarade Teater Sagohuset. Regi: Sture Ekhol. Scenografi: Renée Tunbjer. Musik: Ilja Ilf. I rollen som Margareta I: Margareta Larson. Föreställningen gick på turné i Finland, Norge och Tyskland.

Sommaren 2011 iscensatte Margareta Skantze själv sitt drama i en stor stenlada vid Johannishus slott, strax norr om Ronneby. För produktionen svarade Teater Kontur.

De båda bärande rollerna gjordes av professionella skådespelerskor. Margareta spelades av Karin Pålsson och Ingegerd av Karin Danielsson Bång. Emelie Trossö gjorde rollen som drottning Margaretas narr, obekväm sanningssägare och konferencier i en och samma person. På och bakom scenen fanns också ett trettiotal musiker, sångare, dansare och amatörskådespelare. 

Astrid Selling och Elisabeth Ekman skapade musiken till föreställningen, sång, trumma, flöjt, fiddla och harpa. Viktoria Rosén svarade för kostym och scenografi. Allt mycket enkelt, mycket rent. En stol. En vit trälåda som fick varierande funktioner som sittplats, talarstol och likkista. En blodröd lång matta. Kläder i mättade färger: rostrött, ockragult, lindblomsgrönt, benvitt.

Holger Tistad gjorde en raffinerad ljussättning som skapade ständigt nya rum. I finalen förvandlades det stora scenrummet till den ljusgröna lövskog där Margareta och Ingegerd en gång lekt som barn och som nu återkom i Margaretas dödsögonblick då de båda systrarna förenas i ungdomens himlastormande drömmar till ackompanjemanget av åtta harpor. 

Även miljön utanför ladan användes, då hela publiken fick följa med ut genom en av stenladans stora portar och vinka farväl till den unge prins Olof som red iväg med sitt följe på det som skulle bli hans sista färd i livet.

Pressklipp

Gunilla Petri, Barometern: ”I Gunilla Röörs gestalt finns också den dubbeltydighet som Margareta Skantze gärna arbetar med. Gunilla Röör är liten och späd, vi talar om drottning Margareta som en kraftkvinna, vi vill se henne som manhaftig, en manlig kvinna. Nu framträder hon både med kroppens späda kvinnlighet och andens starka kraft.”

Håkan Henriksson, Blekinge Läns Tidning: ”Det är en fascinerande och i mycket glömd historia som Margareta Skantze belyser med sin pjäs. […] Gunilla Röör står ensam på den lilla scenen i biblioteket. Hon för fram Margaretas öde övertygande i den halvtimmeslånga föreställningen.”

Åsa Olovsson, Blekinge Läns Tidning, 25 juli 2011: Kung Byxlös är en paraduppsätting, som gott och väl kunde ha framförts på någon av de större scenerna. Historien fängslar, vilket också tydligt märks på den trollbundna publiken. Inte en enda visning hörs bland dem som lyckats få en biljett till premiären. Och när föreställningen är över vill applåderna aldrig sluta. 

I boken Drottning Margaretas historia finns en utförlig beskrivning av drottning Margaretas livsgärning. 

År 2023 studerade Görel Crona in rollen som drottning Margareta och har sedan dess turnerat med den i Sverige. 

Ronneby 2011. Dramat uppfördes i den stora stenladan vid Johannishus slott. Lokalen har en väldig rymd på över 600 kvm. Med sina vitkalkade väggar, sina djupa fönsternischer och sitt stiliga bjälklag för den tankarna till en medeltida katedral.