Madonnan i Kiev, 1100-talet

Maria - Jesu moder

Det tog mig många decennier att hitta fram till Jesu mor Maria. Min väg gick via studiet av medeltidens kult av La Dame, ett mångtydigt begrepp som kanske syftar på Jungfru Maria, kanske på Maria Magdalena, kanske på själva kvinnligheten. La Dame lovsjöngs av trubadurerna i Sydfrankrike, det område som senare skulle utsättas för ett blodigt korståg utlyst av Påvekyrkan år 1209. Därmed gick den västerländska kyrkans vördnad för Kvinnan förlorad. Jesu mor förvandlades till en omöjlig skapelse: jungfrumodern.

Med förlusten av Maria som kvinnlig förebild försvann också bilden av hennes man Josef. Nya Testamentet inleds med skildringen av det stora steg som han tar då han gifter sig med sin unga gravida fästmö som bär ett barn som inte är hans och därigenom räddar henne från att stenas till döds. Det är en av de starkaste och vackraste kärlekshistorier som finns. Detta har jag beskrivit i dramat Svart Madonna och i monologen Modern vid korsets fot. Texten till den ingår i boken Kvinnomonologer.

Monologen finns även i tysk översättning av Melsene Laux, Die Mutter am Fuße des Kreuzes, i Frauenmonologe.

I boken Vägen till Henne - Om Kvinnans försvunna historia beskriver jag hur forna tiders gudinnekult smälte samman med Maria-kulten och hur synen på Jesu mor har förvandlats under århundradenas lopp.